Translate

Followers

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA

INDUSTRI KECIL DAN SEDERHANA SAYA
all product is open for oder

Tuesday, January 11, 2011

kek coklat mini (versi kukus)

aku buat mini coklat kek ni untuk sesaja makan d rumah..sonang nak ngap..sekali masuk mulut jer..rasanya klau pkai mini cup wrna merah lgi menarik kot rupa kek mini ni..
ni rupa dah siap masak..resepi asal bole wat dalam 30 biji saiz acuan muffin.tpi,aku dah tukarkan saiz guna cawan plastik biasa jer..klau dah guna cwn saiz tu,sukatan yg lain mesti guna cwn tu jgak..nanti tak seimbang plak adunan..resepi aku dapat msa g kelas cup cakes di loveliana cakes di bangi..time tu versi bakar.aku plak yg ni versi kukus...resepinyer:-

KEK COKLAT MINI
2 biji telur
1 cawan gula castor
1 cawan air panas
1/2 cawan susu pekat (bla dah msukkan susu pkat dlm adunan,msukkan lg 1/2 cwn air pnas dlm cwn yg b'isi bekas susu tdi).
*
1/2 cawan serbuk koko
2 cawan tepung gandum
1 camca KFC soda bikarbonat
1 camca KFC baking powder
*ayak bersama
1 cawan minyak masak (lgi sedap klau guna butter cair).

Cara-caranya:
Pukul telur hingga agak2 kembang (sya guna mixer),msukkan gula castor,air panas,susu pekat dan pukul smpai sebati.msukkan bahan2 yg telah diayak tadi sedikit demi sedikit.lastly msukkan minyak masak@butter cair.pukul sekejap smpai sebati jer..msukkan 1/2 adunan dlm mini cup tu coz dia akan naik.kukus dgn api perlahan dlm masa 10-15 minit.kalu api kuat,nanti tak jadi kek,jdi apam coz permukaan dia akan meletup dan merekah klau kukus dgn api yg kuat.penutup kukus tu balut dgn kain.sya guna kain lampin anak je coz anak2 skrgkan semuanya pkai pampers...adunan ni blh juga guna utk kek,pkai loyang saiz 8 dan kukus dalam masa 1 jam atau sehingga masak..

1 comment:

  1. yum.. yum.. sedapnya makan kek ni tau.. sebab i da makan kek coklat mini dari cik Yanie ni...

    ReplyDelete